Tämän sivun katselemiseksi tarvitset Flash-soittimen version 9.0.115 tai uudemman. Voit ladata soittimen osoitteesta: http://www.adobe.com/products/flashplayer/.

Pages

UutisInfo Katujen kunto puhuttaa Mistä saa autoon asukaspysäköintitunnuksen? Milloin alkavat siivoustalkoot? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin kertoo vastauksen rakennusviraston asiakaspalvelu. ” Asiakaspalvelun arkea rytmittävät vuodenajat. Talvella puhuttavat auraus sekä katujen hiekoitus. Keväällä ja kesällä nousee esille puistojen roskaisuus. Syksy tuo palautteet pudonneiden lehtien aiheuttamasta liukkaudesta. ”Saamme myös aika paljon muille kuuluvia yhteydenottoja. Katulamppujen kunnossapito on esimerkiksi Helsingin Energian vastuulla. Tekojääradat kuuluvat liikuntavirastolle ja villikaniasiat Gardenian kanineuvonnalle. Hylätyistä ajoneuvoista voisi soittaa suoraan virastomme ajoneuvojen siirtoyksikköön.” Tarja Postin mukaan asukkaat esittävät usein ristiriitaisia toiveita. Suuri osa esimerkiksi toivoo lisää pysäköinninvalvontaa ja ilmoittaa herkästi väärin pysäköidyistä autoista, mutta samaan aikaan kukaan ei haluaisi maksaa pysäköintivirheistä. Kaikista eniten asukkaita tuntuu puhuttavan katukunnossapito: katuja joko aurataan tai hiekoitetaan liian vähän, mutta toisaalta hiekan aiheuttamaa pölyäkin harmitellaan. ”Helsingin nopeasti vaihtuvat säät ovat haaste katukunnossapidolle. Ja ovat ne meillekin, sillä esimerkiksi pahojen lumimyräköiden aikaan henkilökunta venyy äärimmilleen vastatessaan palautevyö- Ku va Pa t r i k L i n d s t rö m M eiltä voi kysyä kaikkea minkä arvelee koskevan rakennusvirastoa – varma ei tarvitse olla, sillä ohjaamme kysyjän oikeaan paikkaan. Suurin osa asiakkaistamme hoitaa kanssamme asukas- ja yrityspysäköintiin liittyviä asioita. Pysäköintitunnuksen saa odottaessa. Otamme vastaan pysäköinninvalvontapyyntöjä sekä palautetta katujen, puistojen ja muiden yleisten alueiden kunnosta”, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Tarja Posti. Parhaillaan asiakaspalvelun puhelimet pirisevät ja ovet käyvät tiuhaan siivoustalkoiden vuoksi. Yleisiä alueita kunnostetaan 15.4.–17.5. talkoilla ja niihin tulee ilmoittautua 24.4. mennessä. ”Talkoisiin voivat ilmoittautua niin yksityiset henkilöt kuin isommatkin toimijat yhdistyksistä kouluihin. Rakennusvirasto toimittaa sovittuun paikkaan jätesäkkejä ja roskapihtejä sekä noutaa ne pois. Olen iloinen asukkaiden aktiivisuudesta. Talkoot ovat koululaisillekin hyvää ympäristökasvatusta”, toteaa Tarja Posti. ”Puistoista ja puistikoista kertovat kirjat ovat suosittuja”, toteaa rakennusviraston asiakaspalvelupistettä johtava Tarja Posti. ryyn. Auraaminen aloitetaan aina isoista väylistä, koska niillä on suurimmat käyttäjämäärät ja riskit”, toteaa Tarja Posti. Vaikka asukkaat ottavat enenevästi yhteyttä asiakaspalveluun puhelimitse tai sähköpostilla, tulee osa heistä yhä paikan päälle antamaan palautetta. Moni piipahtaa myös tutkimaan katusuunnitelmia tai hakemaan maksuttomia esitteitä, joita riittää pysäköinnistä luontopolkuihin. Puistoista ja puistikoista kertovat kirjatkin käyvät kaupaksi. Rakennusvirastossa tehtiin vuoden alussa organisaatiouudistus, mutta se ei muuttanut asiakaspalvelupisteen toimintaa. Tuolloin rakennusvirastosta lohkaistiin omaksi uudeksi virastokseen rakentamispalvelu. Se keskittyy katujen ja puistojen rakentamiseen sekä toimitilojen kunnostamiseen. Muutos ei näy juurikaan kuntalaisen arjessa. ”Muutos selkiyttää organisaatiota. Asian voi kiteyttää sanomalla, että nyt rakennusvirasto tilaa alaansa kuuluvia töitä rakentamispalvelulta, niin kuin toki monilta muiltakin tahoilta”, kertoo Tarja Posti. Tiina Kotka ● Rakennusviraston asiakaspalvelu, Pohjoinen Makasiinikatu 9, p. 310 39000, avoinna ma – to klo 8.15 – 16 (lisäksi asiakaspalvelupiste ma klo 17 asti) ja pe 9 – 15, www.hkr.hel.fi, rakennusvirasto@hel.fi. Remonttiavustusta Palvelukeskus täynnä tarinoita K Ku va f u t u re i m a g e b a n k . co m R ipeästi remonttinsa alkavat taloyhtiöt pääsevät hyötymään valtion suhdanneluonteisesta korjausavustuksesta. Tänä vuonna aloitetut rakennuksen tai piha-alueen korjaukset saavat 10 prosentin tuen, joten nyt kannattaa vauhdittaa hankkeita. Avustusta haetaan kunnilta. Helsingissä kiinteistövirasto opastaa hakijoita ja käsittelee hakemukset. Hakemuksen voi jättää remontin alkamisen jälkeen, mutta kuitenkin ennen loppuvuotta, sillä avustuspäätökset on tehtävä tänä vuonna. Työn on pitänyt alkaa aikaisintaan helmikuussa ja sen on valmistuttava 31.12.2010 mennessä. Tukea ei myönnetä alle 5 000 euron kustannuksiin eikä yksityisille kotitalouksille. ● Lisätietoa, hakulomake ja suhdanneavustusohjeet löytyvät valtion Asumisen rahoitus- ja kehityskeskuksen (ARA) sivuilta, www.ara.fi, sekä kiinteistöviraston sivuilta www.hel.fi/kv ampin palvelukeskus on täyttänyt 20 vuotta. Sen kunniaksi taidemaalari Heli Tuhkanen kirjoitti ja kuvitti kirjan, joka kertoo keskuksen vapaaehtoistoiminnasta ja valottaa lyhyesti myös palvelutalojen syntyvaiheita. Kirjan tekstit muodostuvat suurimmaksi osaksi ihmisten tarinoista, ja sen kuvituksena käytetyt maalaukset ilahduttavat palvelukeskuksen kävijöitä kerhohuoneen seinällä. Vapaaehtoistoiminta käynnistyi Kampissa vuonna 1991. Nyt auttajia on mukana yli neljäsataa, ja auttaminen on monipuolistunut entisestään. Kirjaa varten Tuhkanen haastatteli työntekijöitä, vapaaehtoisia ja palvelukeskuksen asiakkaita. Yksi heistä on 75-vuotias Nanne, joka saa Kampin vapaaehtoisvälityksen kautta avustajan esimerkiksi välttämättömiin jalkahoitokäynteihinsä. ”Olen onnellinen ja tyytyväinen, kun pääsen joskus käymään vaikka torilla ja kerran kuukaudessa jalkahoidossa. Kun kodinhoitajien aika ei riitä saattoapuun, vapaaehtoisvälitys on pelastus.” Muiden auttaminen on rikastuttanut monien eri-ikäisten elämää, ja hyvää mieltä ovat saaneet niin autettavat kuin auttajatkin. Palvelukeskuksessa riittää monenlaista tekemistä, jossa vapaaehtoisista on paljon iloa ja hyötyä. Moni tulee sinne siksi, että aikaa on ja seurassa piristyy itsekin. Auttamistahdin voi sovittaa omiin aikatauluihinsa. 81-vuotias Kaarina on ollut pitkään vapaaehtoisena. Hän käy myös talon harrastusporukoissa. ”Kyllä minä olen vähän pomo luonteeltani. Otan helposti ohjat käsiini, jonkunhan sekin on tehtävä. Mutta että liehkasen aina vapaaehtoisena ja harrastuksissa, kyllä se johtuu siitä, että olen ryhmäihminen ja tarvitsen tekemistä.” Vapaaehtoinen on myös 21-vuotias Miila, joka on ammatiltaan kosmetologi. Hän pitää vanhoista ihmisistä ja kuuli, että palvelukeskuksessa voi olla vapaaehtoistyössä itselleen sopivina aikoina. 83-vuotias Viljo keskittyy nykyisin enimmäkseen harrastuksiinsa. ”Asuin yli kaksikymmentä vuotta tuossa Lapinlahdenkadulla. Kampin palvelukeskuksen valmistuttua aloin käydä täällä syömässä. Kun aulaan laitettiin 3 biljar- dipöytää, innostuin biljardista. Nykyään Kontulan palvelutalo olisi lähempänä kotiani, mutta tänne on helpompi tulla, kun metro tulee melkein tuohon ovelle. Jäätyäni eläkkeelle olin aluksi 15 vuotta vapaaehtoistyössä. Ne olivat hyviä ja antoisia vuosia, mutta nykyään päiväjärjestykseni on biljardipainotteinen.” Leena Seitola Lainaukset ovat Heli Tuhkasen kirjasta Täyttä elämää. Sen on kustantanut Kampin palvelukeskuksen lähimmäistoiminta ja kirjaa myydään palvelukeskuksessa 10 euron hintaan. ● Kampin palvelukeskus, Salomonkatu 21 B, avoinna ma – pe klo 8 – 20 ja la klo 9 – 16. Haluatko sinä auttaa K 6 Ku va H e l i Tu h ka n e n ampin vapaaehtoisvälitys kaipaa lisää auttajia. Maksutonta apua välitetään eteläisellä alueella asuville ikäihmisille muun muassa saattoapuna lääkäriin tai muille asioille. Jos olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena ikäihmisten saattajana, ota yhteyttä Kampin palvelukeskuksen Stina Hagforsiin p. (09) 310 44 529. Myös apua tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä palvelukeskukseen soittamalla päivystykseen ma klo 9 – 12, ke klo 13 – 16 tai pe 13 – 15. Muina aikoina voi viestin jättää vastaajaan, p. (09) 310 44 528. Helsinki-info ● 2 ● 2009