Nettikaupan perustaminen ei ole vaikeaa

Verkkokaupan perustaminen

Nettikaupan perustaminen kuulostaa monimutkaiselta, kalliilta ja vaikealta, mutta ei välttämättä ole sitä. Helpoimmillaan nettikaupan saa rakennettua muutamassa tunnissa ja maksuttomasti. Monet nettikauppojen palveluntarjoajat antavat uusille asiakkailleen porkkanana joko ilmaisia kuukausia tai jopa ilmaisia jäsenyyksiä. Ilmainen versio on tavalla tai toisella maksullista versiota suppeampi, mutta yleensä silläkin pääsee jyvälle siitä, kuinka palvelu toimii ja sopiiko se omiin tarpeisiin.

Nettikaupan perustaminen ja sopivan alustan valinta

Jos innostusta ja edes jonkin asteista osaamista löytyy, niin WordPressin Woocommerce on edullinen valinta verkkokauppa-alustaksi. Siinä on pieni kuukausimaksu, mutta sillä kaupan saa rakennettua juuri sellaiseksi kuin haluaa. Suomessa on myös monia palveluntarjoajia. Niistä tunnetuimpia ovat MyCashflow sekä Shopify. Ensin mainitusta löytyy täysin maksuton versio, jota kokeilemalla pääsee riskittömästi alkuun verkkokauppiasunelmassaan.

Verkkosivujen suunnittelu kannattaa aloittaa perusasioista. Sivuja kannattaa katsoa ja arvioida uuden kävijän silmin. Miten joku, joka ei tunne sivun aihetta näkisi kokonaisuuden. Onko sivut ymmärrettävät ja selkeät sekä löytyvätkö sieltä helposti kävijää kiinnostavat asiat? Myös sivujen visuaalisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Kävijät jaksavat innostua vain visuaalisesti kiinnostavista sivuista, joten se on erittäin tärkeä osa-alue sivustoa suunnitellessa.

Yksinkertainen toimii parhaiten

Olipa valinta sitten valmis verkkokauppapohja tai itse rakennettava alusta niin perusasiat ovat kaikissa samat. Asiakkaan kokemus on tärkein. Kun asiakas kokee, että sivu miellyttää häntä visuaalisesti sekä on selkeäkielinen, hän todennäköisesti jatkaa selaamista. Myös ostopolku kannattaa rakentaa mahdollisimman yksinkertaiseksi. Parasta olisi, jos asiakas saisi oston tehtyä parilla klikkauksella. Tee kaikesta mahdollisimman yksinkertaista.